12. únor 2014 / Kamila Boudová

Móda: Jaká je pozice České republiky v globálním kontextu?

Abychom mohli určit cestu, kterou se vydáme, je důležité vědět, kde se nacházíme. Zásadní součástí našich rozhodnutí a budování strategií je porozumnět prostředí, ve kterém jsme a chápat, jaké zde máme výhody a nevýhody oproti ostatním, jaké jsou tu pro nás příležitosti a na co si dát pozor. Pokud pracujete v marketingu, jistě již víte, kam mířím. Ano. Mířím ke SWOT analýze českého módního průmyslu. (SWOT analýza se využívá pro zhodnocení vnitřních silných a slabých stránek projektu a externích příležitostí a hrozeb).

Globální situace, ve které se nacházíme i my, se mění. Po letech "Vyrobeno v Číně" se nacházíme spíše v dobách "Vyrobeno v Bangladéši, v Kambodži, Myanmaru". V budoucnu budeme na svých oděvech číst "Vyrobeno v Keni" nebo jiné zemi Afriky. Náklady na produkci v Číně stouply natolik, že jsou nevýhodné a značky nabízející levné zboží pochybné kvality jdou za levnou pracovní silou jinam. To soustředí pozornost zpět do zemí kolem středozemního moře a východní Evropy, které tradičně textil a oděvy vyrábí a které v posledních letech kvůli zvýšení kvality čínských produktů měly problém s konkurenceschopností. Výhodou těchno zemí je vysoká "speed to the market", aneb rychlost na spotřebitelské trhy západní Evropy. 

Česká republika je nejzápadnější zemí někdejšího východního bloku. Rychlost našich produktů na západní trhy by byla bezkonkurenční. Ovšem oproti jiným zemím někdejšího východního bloku, jako je například Litva nebo Rumunsko, produkční kapacita oděvního průmyslu je téměř na nule a platy jsou tu poměrně vyšší. Přeživší textilky vyrábí látky vysoké kvality, ty jsou ovšem většinou určené na export (například do Afriky) a pro místní trh jsou nevhodné. Oděvní průmysl je na tom ještě hůř. Jedna ze dvou předních českých značek, Pietro Filipi, se snaží zajišťovat maximum objednávek lokálně. Najít vhodného výrobce svetrů a pletenin se mu však nepodařilo a tak je tato část kolekce zajištěna v Číně a mimo Čechy jsou vyrobené i kabelky, boty a šperky. Navzdory naší neuvěřitelně výhodné pozici vzhledem k západním trhům, naše budoucnost v pozici výrobce oděvu je uzavřena. 

Při pohledu na hodnotový řetězec módního průmyslu produkce samozřejmě není jediná volba. Můžeme zvolit možnost textilního designu, oděvního designu, módní značky, výrobce řídícího výrobu objednávek na východě pro západní značky, a samozřejmě distribuci a prodej. Poslední z těchto možností popisuje současný stav. Česká republika je spotřebním trhem pro globální značky s limitovanými výhodami pro místní ekonomiku. Abychom pomohli díky módě nastartovat místní ekonomiku, je nám zapotřebí znalostí, dovedností a zkušeností k rozvinutí dalších možností, které nám hodnotový řetězec módního průmyslu nabízí. Ideálně takových možností, které podpoří export a vytvoří pracovní místa. 

 

Podívejme se na tři základní informace o českém módním průmyslu a o obchodu: 

1. V Čechách je móda spojována POUZE s designéry (jak bylo zmíněno v prvním článku www.digitalniekonomika.cz/topics/16-modni-prumysl-v-ceske-republice

2. Obecně je pro úspěch v módě potřeba prokázat dlouhodobou konzistenci, myšleno stabilní strategii po dobu několika sezón. 

3. V jakémkoliv obchodě a podnikání je zásadní prokázat, že váš obchodní model funguje. 

Po shlédnutí těchto faktů je jasné, že u nás se ani zdaleka neblížíme tomuto časem prověřenému modelu. Designérům se v naší zemi dostává jen malé, nebo vůbec žádné vzdělání v oblasti marketingu a managementu a i pokud by se jim ho dostalo více, vždy budou potřebovat někoho, kdo doplní jejich tým, kdo s nimi bude spolupracovat a vytvářet hodnoty. Někoho, kdo vypracuje business plán a nastaví silnou strategii k jejich uvedení a udržení se na trhu. Ale naše vzdělávací instituce neprodukují žádné marketéry nebo manažery specializované v módním obchodě. 

Dokonce i Evropská komise vydala dokument o současné situaci a potenciálu módního průmyslu, ve kterém uvádí, že současný edukační systém neplní poptávku trhu. Co potřebujeme, jsou manažeři a zkušení profesionálové, kteří jsou schopní vést podnik a přinést inovativní scénáře jak se chopit příležitosti, využít potenciál a vytvořit hodnoty, které jsou, pokud možno, exportovatelné. Potřebujeme manažery a marketéry, kteří rozumí oblasti módy z profesního hlediska a jsou schopni vytvořit pracovní pozice pro designéry, technology a švadleny, které naše školy produkují. Potřebujeme profesionály, kteří jsou schopní vytvořit hodnoty a napojit je na mezinárodní obchodní sítě. Toto je z mého pohledu primární překážka dalšího rozvoje místního kreativního průmyslu s názvem fashion. Je to lidský faktor a vzdělání. Až potom si můžeme stežovat na nesofistikované zákazníky a nedostatek finančního kapitálu. 


Kamila Boudová, MBA Fashion Business  

Kamila Boudová pracovala přes tři roky v textilním a módním průmyslu a obchodu ve třech zemích Evropy. Mezi jinými pracovala i pro největší Francouzský obchodní dům Galeries Lafayette na pozici developera a asistentky nákupčího. V srpnu 2013 úspěšlně ukončila studium na Mezinárodní Módní Akademii (IFA) v Paříži a v Šhanghaji programu MBA v módním obchodě. V současné době žije mezi Prahou a Paříží a spolupracuje s Českými univerzitami a firmami v oblasti módy. Více na www.kamila-boudova.pikock.me

Foto: Kamila Boudová

Kulturní a kreativní průmysly