Vliv digitální ekonomiky na průmysl je označován za čtvrtou průmyslovou revoluci. V ČR bude mít zásadní dopady na trh, neboť přes 32% HDP tvoří průmysl, který je digitální ekonomikou zásadně ovlivňován.
Stát by měl vytvářet dobré podmínky pro rozvoj digitální ekonomiky. Zatím nejsou nově vznikající průmysly v očích státu zcela akceptovány jako svébytné průmyslové sektory a nemají své politiky (strategie), nejsou nijak uvedeny v kompetenčním zákoně. Navíc se velmi rychle vyvíjejí a proměňují, a proto je jejich sledování, pochopení a možná smysluplná regulace velmi náročná a vyžaduje dokonalou znalost tohoto sektoru. Proto se Institut pro digitální ekonomiku zabývá digitální ekonomikou jako průmyslovým sektorem, publikuje analýzy a studie, iniciuje odbornou diskusi mezi podniky na jedné straně a státními institucemi na straně druhé. Institut šíří osvětu o potřebách a potenciálu rozvoje tohoto mladého a pro budoucnost ČR důležitého průmyslového odvětví.
Největší vliv na digitální sektor v ČR bude mít 16 iniciativ Digital Single Market, které Evropská komise iniciovala v květnu 2015, a které chce mít ve stádiu podkladu k předložení dalším evropským institucím do konce roku 2016.
Cíl
Regulace řeší usnadnění přeshraničních služeb e-commerce a lepší ochranu spotřebitele při on-line nákupu. Regulace dopadne zejména na e-commerce a digitální obsah (internetové obchody, obsahové portály, mediální domy, televize…).
Riziko
Riziko regulace spočívá v tom, že je zaměřena především na spotřebitele a jejich práva, což může být ve finální podobě svazující pro podnikatelský sektor.
Příležitost
Příležitostí pro podnikatelský sektor je možnost usnadnění prodeje do ostatních členských států EU.
Cíl
Cílem regulace je rychlejší posílení ochrany spotřebitele. Regulace dopadne na celý digitální sektor. Jedná se o revizi nařízení o spolupráci při ochraně spotřebitele.
Riziko
Rizikem je ještě větší utažení předpisů, ke kterému obvykle dochází v nové verzi při revizi nařízení.
Cíl
Cílem regulace je efektivnější a dostupnější doručování balíků. Regulace dopadne zejména na e-commerce, tedy internetové obchody. Jde mimo jiné o zlevnění služeb a jejich dostupnost, aby internetové obchody mohly lépe prodávat a doručovat.
Cíl
Cílem regulace je ukončit praktiky, využívané firmami z komerčních důvodů, kdy je spotřebiteli odmítnut přístup na stránky poskytovatele služby na základě místa pobytu spotřebitele. To Komise považuje za diskriminační jednání. Regulace dopadne na sektor e-commerce a služeb (např. pronájem aut), poskytovaných ve více státech, přičemž se platí různé ceny v různých zemích. Týká se však i přístupu k digitálnímu obsahu, nabídce médií apod.
Riziko
Rizika pro podnikatelský sektor jsou vysoká, protože Evropská komise je výrazně pro spotřebitelská.
Cíl
Cílem regulace je určit potenciální rizika a hrozby v oblasti hospodářské soutěže, které mohou mít dopad na trh e-commerce v Evropské unii. Dopadne na celý digitální sektor.
Riziko
Rizika jsou zejména pro nadnárodní firmy, často původem z USA, ale mohou se týkat všech, kteří mají/mohou mít z jakéhokoliv ohledu dominantní postavení na trhu.
Cíl
Cílem regulace je snižování rozdílů mezi režimy autorských práv v jednotlivých členských státech a větší soulad na úrovni EU, umožnění širšího přístupu ke kulturním dílům napříč EU. Regulace dopadne na digitální obsah (televize, internetové televize, audiovizuální obsah na internetu), ale např. i na on-line zprostředkovatele.
Riziko
Rizika regulace se týkají autorských práv a otázky jejich nákladů. Pokud si uživatel zakoupí audiovizuální obsah ve své členské zemi, měl by mít možnost sledovat stejnou věc i při cestovaní po EU bez ohledu na to, zda poskytovatel služby má jiný režim pro každou členskou zemi.
Cíl
Jedná se o revizi směrnice se záměrem zjistit, zda její rozsah nepotřebuje rozšířit o služby on-line přenosu. Regulace dopadne zejména na klasické i digitální televize.
Cíl
Cílem regulace je snížit administrativní zátěž, které podniky čelí kvůli různým režimům DPH v různých členských státech. Regulace dopadne na celý segment e-commerce, tedy na všechny on-line prodejce zboží.
Riziko
Rizika regulace se týkají případů, kdybychom např. v ČR měli nižší DPH u určitých služeb než jinde v EU.
Příležitost
Příležitostí regulace je zjednodušení registrace a platby DPH.
Cíl
Cílem regulace je efektivnější koordinace na úrovni EU, stejná telekomunikační pravidla pro všechny ve všech zemích EU. Regulace dopadne zejména na mobilní operátory.
Riziko
Rizikem regulace je velká svázanost pravidly.
Cíl
Regulace se týká šíření audiovizuálního obsahu, zejména pak otázky technologické neutrality. Zatím se diskutuje pouze dopad na televizní vysílání a služby on-demand. Nicméně jednou z variant je dopad regulace i na internetové portály, které nabízejí obsah, generovaný uživateli nebo na telekomunikační operátory. Regulace opadne na televize a patrně i na poskytovatele obsahu na internetu a telekomunikační operátory.
Riziko
Rizika regulace se váží k vyšší ochraně spotřebitele, tedy např. k přísnějším pravidlům pro reklamu.
Další materiály
Working paper k síťové neutralitěCíl
Cílem regulace je komplexní analýza fungování on-line platforem, vyřešení problému netransparentnosti vyhledávaných výsledků, politika cenotvorby, vztah mezi platformami a poskytovateli nebo propagace vlastních služeb versus služeb konkurence. Regulace dopadne na vyhledávače, sociální média, obchody s aplikacemi apod.
Riziko
Rizika regulace se týkají možnosti vzniku velmi striktně nastavené legislativy pro pravidla hospodářské soutěže.
Další materiály
Working paper k soutěži na internetuCíl
Cílem regulace je posílit zabezpečení a důvěru v digitální služby, zejména z hlediska zacházení s osobními údaji (regulace je velmi zaměřena na potřeby spotřebitele). Regulace dopadne prakticky na všechny podniky, kterým se někdo nějak registruje kvůli jejich službám.
Riziko
Rizikem regulace jsou nová pravidla pro ochranu dat, velmi striktní pro firmy, a dále revize směrnice o e-Soukromí.
Další materiály
Working paper k ochraně osobních údajůCíl
Regulace se týká partnerství s průmyslem v oblasti technologií a řešení pro zabezpečení sítí. Regulace dopadne na celý digitální sektor.
Příležitost
Regulace skýtá příležitost pro technologické domy, které se kybernetickou bezpečností zabývají.
Cíl
Cílem regulace je navrhnout evropskou iniciativu pro volný pohyb údajů a dat v rámci EU. Regulace se bude týkat celého digitálního sektoru. Spíše než rizika jsou v evropském cloudu příležitosti.
Cíl
Cílem regulace je definovat priority pro určení norem a interoperability v klíčových oblastech pro Digital Single Market. Regulace dopadne např. na segment e-health, plánování dopravy, energie, aj. Regulace nabízí řadu příležitostí.
Cíl
Cílem regulace je inkluzivní digitální společnost, ve které spotřebitelé mají ty správné dovednosti pro vyhodnocení příležitostí na internetu a zlepšení možností např. najít práci. Regulace se dotýká spíše vládních organizací.